logoUPaFTK

Logo setkání absolventů

logo Teloolomouc web

Těloolomouc 2025

28.8. — 30.8.2025

Letos pro účastníky TěloOlomouc nabízíme zdarma možnost využít doprovodnou akci s názvem Setkání FTK UP: absolventi | studenti | zaměstnanci.
Více informací.

logoUPaFTK  Logo setkání absolventů logo Teloolomouc web

Těloolomouc 2025

28.8. — 30.8.2025

Letos pro účastníky TěloOlomouc nabízíme zdarma možnost využít doprovodnou akci s názvem Setkání FTK UP: absolventi | studenti | zaměstnanci.
Více informací.

Na setkání tělovýchovných pedagogů představíme novinky ve školní i mimoškolní tělesné výchově od předškolního věku po seniory, děti zdravé i postižené.
Ukážeme a nabídneme nové směry v oblasti inovace a integrace TV, sportu a pohybové rekreace. Obsáhneme oblast gymnastiky, atletiky, plavání, sportovních her, didaktik, pedagogiky a další.
Cílem setkání je vytvořit prostor a tvořivou atmosféru pro výměnu informací, zkušeností a kontaktů učitelů a tělovýchovných pracovníků všech stupňů škol, klubů a center v oblasti tělesné výchovy.

Plavání

Gymnastika

Atletika

Sportovní a pohybové hry

Kurzovní výuka

Integrace žáků se SP

Didaktika TV a sportu

Pedagogika TV a sportu

Komentovaná procházka Olomoucí

29. 8. 2025 | sraz 14:00 před vchodem do tělocvičny Hynaisova
Seznamte se s naším krásným městem! V rámci doprovodného programu Těloolomouce 2025 jsme pro vás na páteční odpoledne připravili komentovanou procházku, během které vás Martin Višňa z Oddělení komunikace Rektorátu UP (a mimo jiné provozující web www.moravskyturista.cz) provede historickým centrem Olomouce a upozorní vás na jeho zásadní zajímavosti. Naplánovaná trasa má zhruba tři kilometry a před večerním programem na Neředíně vás příliš neunaví.

Leták (.pdf)

 

AKTUALIZOVÁNO 16.6. 

OTŘÍSAL PAVEL
Aktuální výzvy v ochraně obyvatelstva a bezpečnosti na českých školách

„Aktuální výzvy v ochraně obyvatelstva a bezpečnosti na českých školách“ se zaměří na problematiku rostoucího počtu výhrůžek a násilných incidentů ve školách v České republice. V důsledku těchto událostí se školy snaží zavádět přísnější bezpečnostní opatření, jako jsou moderní systémy kontroly vstupů a zvýšený dohled nad změnami chování žáků. Důležitou roli hrají také rodiče a pedagogové, kteří jsou klíčoví při včasném odhalování varovných signálů. Článek může přispět k diskusi potřeby zvýšení počtu školních psychologů a dalších odborníků, kteří by mohli pomoci při prevenci a řešení těchto problémů. Kromě technických opatření se školy budou muset zaměřit na vzdělávání a školení zaměstnanců, aby byli připraveni na mimořádné události a situace. Praxe již nyní ukazuje, že bezpečnostní cvičení zaměřená na zvládání krizových scénářů se stávají běžnou součástí školního roku. Kromě fyzické bezpečnosti je nutné zaměřit pozornost na problematiku přípravy občanů k obraně státu (POKOS). Nová Koncepce POKOS, schválená vládou, zdůrazňuje nutnost zapojení široké veřejnosti do obranných aktivit. Příprava zahrnuje vzdělávací programy na školách, spolupráci s nevládními organizacemi a strategickou komunikaci, která má zvýšit povědomí o bezpečnosti a obraně. Cílem je vytvořit odolnou společnost, která je schopna efektivně reagovat na krizové situace a přispět k celkové bezpečnosti státu. Koncepce POKOS, která kriticky hodnotí dosavadní přístupy, zároveň navrhuje systémové změny, které by měly zajistit plošnou přípravu obyvatelstva na obranu. Vzdělávání občanů zahrnuje nejen teoretické znalosti, ale i praktické dovednosti, které mohou být využity v každodenním životě i v krizových situacích. Je evidentní, že role učitelů bude při obnovování principů branně-bezpečnostního vzdělávání nezastupitelná. 


BĚLKA JAN
Pohybové hry – Tak od všeho trochu 🙂

Tato praktická přednáška se zaměří na širokou škálu pohybových her, které rozvíjejí různé fyzické, mentální a pohybové dovednosti. Účastníci se seznámí s hrami, které zahrnují elementy koordinace, síly, vytrvalosti, rychlosti a týmové spolupráce. Cílem je nabídnout pestrý výběr her, které lze využít jak v tělesné výchově, tak v tréninku pro děti, mládež i dospělé. Během přednášky si účastníci vyzkouší jak "tradiční", tak moderní pohybové aktivity, které podporují zábavné a interaktivní pohybové učení. Tato přednáška je určena pro všechny, kteří hledají inspiraci pro efektivní a zábavné způsoby, jak rozvíjet pohybové dovednosti u různých věkových skupin. 


SOVOVÁ ADÉLA
Pohybové hry s míčem

Tato praktická přednáška se zaměří na pohybové hry, které využívají míč jako hlavní nástroj pro rozvoj koordinace, týmové spolupráce a motorických dovedností. Účastníci se seznámí s různými míčovými hrami, které podporují zlepšení obratnosti, přesnosti, rychlosti a reakce. Během přednášky budou vyzkoušeny jak klasické, tak i inovativní varianty her s míčem, které lze snadno přizpůsobit různým věkovým kategoriím a úrovním dovedností. Hry budou zahrnovat dovednosti, jako jsou házení, chytání, dribling, přihrávky, střelba a obratnostní cvičení. 


PELCLOVÁ JANA, FORMÁNKOVÁ SOŇA
Country do škol

V našem praktickém příspěvku vás přesvědčíme, že kdo umí chodit, zvládne i tančit! Ukážeme vám jednoduché country tance, které můžete s úspěchem využít nejen při běžných hodinách tělocviku na základních a středních školách, ale třeba také při přípravě slavnostního pasování deváťáků. Přijďte si s námi zavzpomínat na studentská léta, užít si pohodovou atmosféru a načerpat inspiraci, jak zpestřit výuku i školní akce tanečním pohybem, který zvládne každý. 


HÁPOVÁ KATARÍNA
Manipulace s míčem ako průprava pro nácvik volejbalu.

V lekci si ukážeme průpravná cvičení s míčem, která se dají využít jako příprava pro nácvik volejbalu.


JANEČKOVÁ KRISTÝNA
Tanec a emoce: Prožitková estetická výchova jako cesta k rozvoji emoční inteligence


Přijďte uvolnit tělo i mysl a zažít, jak tanec může podporovat učení, sebevyjádření i duševní pohodu. Workshop je zaměřen na rozvoj emoční inteligence prostřednictvím tance a prožitkové estetické výchovy napříč věkovými skupinami. Účastníci se seznámí s aktivitami, které rozvíjejí vnímání a vyjadřování emocí skrze pohyb a hudbu. Výzkumy potvrzují, že tanec i hudba mají pozitivní vliv na emoční vývoj jedince a zároveň představují účinné nástroje pro zvládání stresu. Emoční inteligence – schopnost vnímat, regulovat a chápat své vlastní emoce i emoce druhých – je dnes považována za klíčovou kompetenci pro život v rychle se měnící společnosti. Její rozvoj je důležitou součástí jak formálního, tak neformálního vzdělávání. Účastníci workshopu si prakticky vyzkoušejí rozpoznávání emocí podle hudebního rytmu a jejich vyjádření prostřednictvím pohybu a tance.


LAŠČÁK VÁCLAV
Medicinbaly – průprava na vrh koulí

Vyučovací plán rozvíjí aerobní kondici, motorickou koordinaci, techniku vrhu a sílu v rámci týmové spolupráce. Hodina je rozdělena do čtyř fází: zahřátí, technicko‑dynamické průpravné cvičení, soutěživé hodové hry a závěrečné protažení. Jednotlivé části postupně aktivují organismus, zdokonalují techniku, motivují žáky formou soutěže a podporují regeneraci.
Přechod od obecného zahřátí k cíleným cvikům a jejich aplikaci ve hře zajišťuje efektivní osvojení pohybových vzorců. Závěrečné protažení snižuje riziko úrazů a urychluje regeneraci, čímž přispívá k všestrannému rozvoji.


MARTIN HEINZ, TOMÁŠ KREJSA
Dodgeball v hodinách školní TV

Dodgeball je vzrušující a dynamický sport, který nabízí široké spektrum výhod pro hráče všech věkových kategorií. Od rozvoje fyzických dovedností po podporu týmové práce a sociálních interakcí, tento sport má co nabídnout. Vzhledem k jeho popularitě a pozitivním přínosům by měl být dodgeball i nadále podporován a propagován, aby se stal důležitou součástí sportovního života a zdravého životního stylu.


MICHAL HRUBÝ
Specifické pohybové hry pro výuku HČJ ve fotbale aneb uč fotbal zábavně


JEŠINA ONDŘEJ
Žák se SVP ve školní TV pohledem revidovaných rámcových vzdělávacích programů


PRUKNER VÍTĚZSLAV
Běžecká, skokanská a vrhačská abeceda v atletice.

Zde je malá anotace: V atletických činnostech na základních a středních školách, či v atletických oddílech, je běžně používán pojem atletická abeceda, který v sobě skrývá základy běžecké abecedy. V našem příspěvku bychom chtěli seznámit účastníky s novými prvky a cvičeními nejen v běžecké abecedě, ale také v abecedě skokanské (zaměřené na základní horizontální a vertikální skoky) a v abecedě vrhačské (zaměřené na vrhy a hody). Účastníci získají ochutnávku těchto cvičení s popisem provedené ukázky a seznámí se s doporučenou posloupností pro využívání předložených cvičení v jednotlivých atletických abecedách.


PRYCL TOMÁŠ
Moderní nástroje pro rozvoj pohybových dovedností a motoriky
Blazepody a inovativní pomůcky ve výuce TV
V posledních letech se stále více pedagogů, trenérů i cvičitelů snaží reagovat na klesající fyzickou aktivitu dětí a mládeže a hledají cesty, jak výuku tělesné výchovy zatraktivnit. Jednou z možností, jak zvýšit motivaci a zároveň efektivitu výuky, je využití moderních technologií a netradičních pomůcek. Blazepody a Sviští pásky představují inovativní prostředky pro rozvoj schopností, týmové spolupráce i celkové pohybové všestrannosti.


SKÝVOVÁ KRISTÝNA
Orientační běh do školní TV

Orientační běh je sport v přírodě a je velmi vhodnou aktivitou rozvíjející samostatnost a rychlé rozhodování. Ukázky orientačních cvičení v parku, na hřišti, v tělocvičně s využitým elektronického systému Sportident, informace o spolupráci Českého svazu orientačních sportů se školami (školní závody, výukové mapy), nabídce výukových programů Zažij svůj domov a publikaci Orientační běh do škol – zábavný a výchovný OB.


JEŠINA ONDŘEJ
Lanové aktivity a hry s lany ve školní tělesné výchově


JEŠINA ONDŘEJ
Šátky v TV aneb jak rozvíjet senzomotoriku i méně nadaných žáků


VIKTORJENÍK DUŠAN
Využití pomůcek při nácviku plaveckých způsobů kraul, znak

V praktické ukázce si vyzkoušíte různé plavecké pomůcky k lepšímu zvládnutí plaveckých způsobů kraul a znak.


KUDLÁČEK MARTIN
Využití jógy ve školní praxi.


POLÁKOVÁ MARTINA
Gymnastické zvedačky: Párová a týmová akrobacie v hodinách TV“

Workshop se zaměřuje na využití gymnastických prvků v párové a týmové akrobacii v rámci školní TV. Účastníci si prakticky osvojí jednoduché zvedačky, balanční pozice a základní gymnastické prvky, které jsou vhodné pro žáky různého věku a motorické úrovně. Součástí programu bude nácvik pohybových dovedností tvořících základ pro bezpečné cvičení ve dvojicích i ve skupinách. Důraz bude kladen na bezpečnost, správné metodické postupy a dopomoc při provádění. Akrobaticko-gymnastické aktivity budou prezentovány jako přirozená a atraktivní součást výuky gymnastiky na ZŠ a SŠ, kterou můžou učitelé využít i do přípravy příležitostných školních vystoupení a akademií.


VODÁKOVÁ ELIŠKA, WENGRYNOVÁ IVANA
Cílové drobné hry a sporty pro tělesnou výchovu.

Seminář je zaměřen na praktické využití cílových her a drobných sportovních aktivit v hodinách tělesné výchovy, s důrazem na jejich uplatnění v oblasti aplikovaných pohybových aktivit (APA). Účastníci se seznámí s principy her rozvíjejících přesnost, koordinaci, prostorovou orientaci a týmovou spolupráci. Současně se naučí modifikovat jednotlivé aktivity pro žáky a osoby se zdravotním postižením. Představeny budou tradiční i méně známé hry (např. boccia, cornhole, indoor curling), jejichž pravidla a organizaci lze flexibilně upravit dle individuálních možností zúčastněných. Součástí semináře je praktická ukázka a inspirace pro vytváření inkluzivního prostředí v hodinách TV i v mimoškolních pohybových aktivitách. 


NEULS FILIP, JARMAR ADAM
Hypoxie: téma pro zátěžovou fyziologii, kondiční trénink i školní mezipředmětovou integraci

Od Olympijských her v Mexiku 1968 se hojně rozšířil výzkum v oblasti působení hypoxie na rozvoj a adaptabilitu lidského organismu. Hypoxický trénink může mít široké uplatnění nejen ve sportovním a kondičním tréninku, ale též pro preaklimatizační strategie vysokohorských výprav nebo i v léčbě obezity. Ve školním prostředí se pak přímo nabízí propojení tématu hypoxie mezi několika předměty (tělesná výchova, biologie, chemie, fyzika, zeměpis). V rámci semináře TěloOlomouc 2025 se budeme hypoxii věnovat po teoretické stránce, kdy si během prezentace mimo jiné probereme výhody i rizika pohybu v prostředí s nedostatkem kyslíku, a poté si mohou zájemci na vlastní kůži vyzkoušet hypoxickou komoru, která je součástí laboratoře zátěžové fyziologie FTK UP v Olomouci.


JIŘÍ BUBEN
Gymnastika s prvky parkouru

Příspěvek je zaměřený na ukázku návaznosti a propojení gymnastických pohybových základů s prvky parkouru realizovaných v podmínkách školní tělesné výchovy bezpečnou, zábavnou a efektivní (zvládnutelnou) formou.


MACHOVA IVA, KOVÁČOVÁ LIBĚNA, VALENTA MICHAL
Zábavná atletika v hodinách TV

Praktický workshop se zaměří na dvě klíčové oblasti motorického rozvoje u dětí a mládeže. První část bude věnována rozvoji výbušné síly dolních končetin a odrazové průpravě prostřednictvím pestré škály cvičení. Účastníci si vytvoří zásobník cviků vhodných pro školní tělesnou výchovu s důrazem na bezpečnost, variabilitu a motivaci žáků. Druhá část se bude věnovat osvojování dovednosti hodu míčkem – nabídneme osvědčená cvičení, herní formy a pohybové aktivity, které podporují správnou techniku hodu a zároveň rozvíjejí obratnost, koordinaci a soutěživost. Workshop je určen pro učitele všech stupňů škol a nabídne prakticky využitelné podněty do výuky. 


REICH PETR
Průpravné cvičení a hry v basketbale

Basketbal patří mezi sportovní hry, které jsou oblíbeny u většiny žáků na celém světě. Sportovní hry chápeme jako soutěživou činnost dvou družstev, které se snaží prokázat svou převahu nad soupeřem a získat větší počet bodů.
Cílem tohoto příspěvku je seznámit učitele s průpravnými hrami v basketbale. Budou zde také uvedeny příklady metodicko organizačních forem (zaměření, cíle, popis, obtížnost, doba trvání, počet opakování interval zatížení a odpočinku, možnosti manipulace se zatížením).


KOVÁČ JURAJ
Koordinácia pohybu, ako základ úspechu každého športovca

Prezentácia by bola zameraná z oblasti koordinácie pohybu vo všetkých športoch

  1. Teória (koordinácia pohybu ako základ pohybových schopností a zručností každého športovca )
  2. Potreba koordinácie pohybu detí v senzitívnych obdobiach
  3. Prezentácia spojená s ukážkami ( lavičky, švihadlá, lopty, balančné pomôcky a iné. )
  4. Upevňovanie získaných vedomostí, zručností a pohybových návykov
  5. Komunikácia s účastníkmi a výmena poznatkov


ŠTĚPÁN JIŘÍ
Nebojme se kontaktu v TV u prvního stupně (úpoly)

Ukázka začlenění základů úpolů do výuky na první stupni ZŠ. včetně výchovně vzdělávacího aspektu.


KOVÁŘ KAREL A KOL.
Aktivní škola

Aktivní škola je koncept proměny školy postavený na čtyřech základních pilířích podpory pohybových aktivit:

  1. Průběžné zvyšování kvality výuky tělesné výchovy.
  2. Atraktivní, dostatečná a dostupná nabídka pohybových aktivit v zájmovém vzdělání.
  3. Školní sportovní akce jako významné události školního roku.
  4. Formování pohybového režimu žáků ve školním prostředí.


PERNICOVÁ HANA
Vytváření psychologicky bezpečného prostředí v TV a sportu u různých věkových skupin + seberegulační techniky pro pedagogy/žáky/studenty


WITTMANNOVÁ JULIE, KLIMEŠOVÁ IVA
Prevence syndromu vyhoření u pedagogů: „Hrej a hýbej se a stresu nedej se“

Prezentace praktických výstupů z projektu EU Move and Play the Stress Away („Hrej a hýbej se a stresu nedej se“). Učitelé získají informace o produktech tohoto projektu, aktivitách využitelných pro vlastní prevenci syndromu vyhoření, i použitelných činností, které lze provádět společně s žáky ve škole.
Projekt Move and Play the Stress Away (MPSA) je řešen s partnerskými vzdělávacím organizacemi Gratosfera v Polsku a Rogers Foundation v Maďarsku. Hlavním cílem projektu je poskytnout pedagogům podporu při řešení problematiky syndromu vyhoření. Výstupy projektu jsou:

  1. online kurz pro pedagogické pracovníky se 6 moduly v systému MOOC (Massive Online Open Course), platformě s online vzdělávacími kurzy;
  2. Sada pracovních karet pro učitele, jejíchž obsahem budou cvičení pro regulaci duševního stavu, pro zvládání stresu a úzkosti či podporu mindfulness;
  3. vzdělávací kurz pro pedagogy s tematikou prevence syndromu vyhoření v rozsahu 25-30 hod.

 

Design, code: Mgr. Jiří Veverka

Správa webu

Kontakt

Mgr. Jana Seidlová
Fakulta tělesné kultury UP Olomouc
Hynaisova 9
Olomouc 771 11
tel.: +420 585 636 502 
email: jana.seidlova@upol.cz