Těloolomouc v Žurnálu

Tady si můžete přečíst krátkou reportáž z Těloolomouce 2017 na stránkách Žurnálu UP.

Fotky z akce

Na Facebooku FTK si můžete prohlédnout galerii Martina Višni, který Těloolomouc sledoval po celou dobu přes foťák. Klikejte tady.

Změny v rozvrhu - 31. 8.

Dnešní lekce v lanovém centru a odpolední Cílové sporty s J. Wittmannovou jsou zrušené. Na golf s T. Bank Navrátíkovou sraz v 15:30 před AC BALUO.

P.S.: Novinky můžete sledovat také v události na FB zde

Infocentrum akce

Informační centrum Těloolomouce bude v provozu v tyto časy:

středa 14:00–20:00,

čtvrtek 7:00–18:00,

pátek 7:00–15:00. Více tady

Rozvrh lekcí ke stažení

Rozvrh lekcí Těloolomouce si můžete stáhnout do svého mobilu či počítače v souboru PDF, případně stáhnout a vytisknout. Stahujte zde (3,3 MB).

Program akce

Rámcový časový program

30. srpna

14:00 zahájení prezentace účastníků v infocentru akce, ubytování

19:00 zahájení v aule NA 401 v budově děkanátu FTK UP

poté neformální posezení s živou hudbou a občerstvením v areálu fakulty

31. srpna                      

výběr dle zájmu z nabídky seminářů, přednášek, diskusí a praktických výstupů - viz rozvrh lekcí.

Doprovodný program

8:00 a 12:45 komentované prohlídky AC BALUO; omezená kapacita, nutno rezervace v infocentru

18:30 komentovaná procházka historickou Olomoucí; sraz u vstupu do AC BALUO, trvání cca 2 hod.

19:00 Tělo v rytmu hudby s Anetou – AC BALUO, hala 1

1. září

výběr dle zájmu z nabídky seminářů, přednášek, diskusí a praktických výstupů - viz rozvrh lekcí.

Doprovodný program

8:00 a 12:45 komentované prohlídky AC BALUO; omezená kapacita, nutno rezervace v infocentru

 

K programu účastníků setkání projektu KLIKO info zde.

 

Rozvrh lekcí ke stažení

Rozvrh lekcí si můžete stáhnout ZDE (soubor PDF, 3,3 MB).

 

Na co se můžete těšit?

Na programu bude mimo jiné:

- představení novinek ve školní i mimoškolní tělesné výchově od předškolního věku po seniory, pro děti zdravé i s postižením,

- praktické ukázky a diskuse nad propojením klíčových kompetencí ve vzdělávací oblasti „Člověk a zdraví“ v ŠVP. Realizují s vámi špičkoví lektoři z ČR,

- Tělíčkoolomouc - prostor pro setkání učitelů MŠ a 1. stupně ZŠ,

- problematika zdravotní tělesné výchovy, správného držení těla,

- integrace dětí s tělesným postižením do hodin školní tělesné výchovy,

- propojení zdraví, volného času, TV a sportu se zdravým životním stylem, výživou apod.,

- přitažlivě podané výsledky výzkumu uplatňující se v praxi,

- seznámení se stavem dalšího vzdělávání učitelů,

- několik tematických i organizačních překvapení, která můžete využít ve své práci.

 

Přehled lekcí

aktualizovaný přehled lekcí Těloolomouce 2017 - poslední aktualizace 13. 7. 2017

(lekce řazeny podle příjmení lektora)

 

SAZKA OLYMPIJSKÝ VÍCEBOJ - SPORTOVNÍ PROJEKT PRO MALÉ I VELKÉ ŠKOLY

R. Adamec, Š. Kašpárková

Představení novinek v projektu pro školní rok 2017/2018.

příspěvek ke stažení

 

HRAJEME GOLF I VE ŠKOLE

Taťána Bank Navrátíková

Golf je sport, který můžeme provozovat v jakémkoliv věku a za každého počasí. Golf je výzva, která nám napomáhá udržovat tělesnou i duševní kondici při hře v krásném přírodním prostředí. Základy golfu můžeme získat na školním hřišti, louce nebo i v tělocvičně. Motto: Hraj golf – změň život, protože kdo hraje golf, ten nezlobí!

 

NORDIC WALKING

Taťána Bank Navrátíková

Nordic Walking alias severská chůze je sportovní chůze s holemi, pomocí které si můžeme snadno zlepšit fyzickou kondici bez ohledu na věk, pohlaví i aktuální trénovanost. Je to efektivní pohyb, který může být až o 46 % účinnější než klasická chůze. Záleží na intenzitě cvičení, která vychází z usilovné práce horních končetin, nikoliv z rychlosti chůze. Proto mohou společně trénovat osoby různého věku, pohlaví i fyzické kondice.

 

POHYBOVÉ HRY DO TĚLOCVIČNY I DO PŘÍRODY

Jan Bělka

příspěvek ke stažení

 

PRŮPRAVNÉ HRY S MÍČEM

Jan Bělka

příspěvek ke stažení

 

GYMNASTIKA BEZE STRACHU – PŘESKOK

Jiří Buben, Martina Poláková

Lekce se zabývá didaktikou přeskoků ve školní TV. Zaměříme se na průpravná cvičení, úpravu vnějších podmínek a možnosti začlenění přeskoků v hodinách TV. 

 

PRÍPRAVNÉ ATLETICKÉ CVIČENIA V TELOCVIČNI

Ivan Čillík

Príspevok sa zaoberá prípravnými atletickými cvičeniami, ktoré sa dajú realizovať v telocvični. Cvičenia sú určené pre žiakov II. stupňa a niektoré  aj pre žiakov I. stupňa základnej školy. Zameriavame sa na skok do výšky a hody. Cvičenia sú zoradené v postupnosti, v súlade s metodikou nácviku atletických disciplín.  

 

KOMPENZAČNÍ CVIČEBNÍ JEDNOTKA PRO UNAVENÉHO UČITELE

Eliška Doleželová
Anotace bude doplněna.

 

KOTOULOVÁ OBRÁTKA A JAK NA NI

Jiří Dub

Lekce je zaměřena na průpravná cvičení, herní cvičení a metodickou řadu pro nácvik kotoulových obrátek. Jde o praktickou ukázku a nácvik v bazéně. Nacvičované dovednosti lze využít jak v plaveckých hodinách při TV, tak v plaveckém tréninku jako výuku a nácvik kotoulových obrátek či jako zpestření s cílem rozvoje orientace ve vodním prostředí a nácviku správného dýchání a vydechování v různých polohách nad hladinou a pod hladinou. Dále při nácviku dochází ke spolupráci a možnému soutěžení.

 

CVIČENÍ S NETRADIČNÍMI POMŮCKAMI VE ŠKOLNÍ TV

Aneta Ďurďová

Využití různých typů balančních pomůcek ve výuce tělesné výchovy formou kompenzačních a hravých cvičení. Principem cvičení je práce s vlastní vahou těla, posílení vnitřního stabilizačního systému a kompenzace špatných pohybových návyků.

 

TĚLO V RYTMU HUDBY – ZUMBA/AEROBIC

Aneta Ďurďová

Prodluž si léto a rozhýbej své tělo v rytmu latinsko-americké hudby. Lekce bude zaměřená na propojení základních prvků zumby a aerobiku.

 

FITKOLOBĚH – JÍZDA NA KOLOBĚŽCE SPOJENÁ S FITNESS PROGRAMEM

Lenka Fasnerová

FitKoloběh není jen jízda na koloběžce, ale i fitness program vhodný pro všechny věkové kategorie – pro mladší a starší školní věk, středoškoláky, ale i dospělé a seniory. Během lekce si osvojíte techniku bezpečné jízdy na koloběžce, ta bude spojená s intervalovým tréninkem a kompenzačním cvičením.

 

HULA HOOP ANEB ZÁBAVNÉ CVIČENÍ S VELKOU OBRUČÍ

Lenka Fasnerová

Cvičení s velkou obručí hula hoop je vhodné pro děti předškolního, mladšího a staršího školního věku, ale i seniory a širokou veřejnost. Jde o aerobní cvičení zábavného charakteru, osvojíte si základní prvky s obručí, kroužení či různé hry s obručí.

 

SMOVEY

Lenka Fasnerová

Smovey je nová cvičební pomůcka vhodná pro předškoláky i osoby pokročilejšího věku. Smovey trénink umožňuje efektivní zvyšování tělesné, citové a duševní výkonnosti při současné relaxaci, a to vše zcela hravým způsobem. Během lekce se s touto pomůckou seznámíte a vyzkoušíte si některé možnosti jejího využití. 

příspěvek ke stažení

 

CVIČENÍ NA ŠVÉDSKÝCH LAVIČKÁCH A S LAVIČKAMI

Soňa Formánková

Nezapomínáme na toto vedlejší gymnastické nářadí? Nabídneme několik námětů k jejich využití v průpravné části cvičební jednotky. Součástí by mělo být i zamyšlení a výměna zkušeností s realitou zařazování, obsahu a rozsahu právě průpravné části vyučovací jednotky tělesné výchovy.

 

JUGGER: TÝMOVÝ SPORT MEZI FOTBALEM A ŠERMEM

Jan Hanzelka, Zuzana Funiaková

Příspěvek představí moderní sport jménem jugger a seznámí účastníky s jeho pravidly i vybavením. Účastníci si jugger vyzkoušejí, a budou tak vědět vše potřebné, aby jej mohli zařadit do hodin tělocviku, mezi zájmové kroužky nebo jako táborový program. Jugger je dynamický sport, který kombinuje prvky týmových a individuálních sportů. Dva soupeřící týmy svádějí souboje polstrovanými holemi a snaží se uvolnit cestu k bráně jedinému spoluhráči, který může nosit míč po hřišti a skórovat. Při juggeru hrají dívky i chlapci spolu ve smíšených týmech a jeho mezinárodní forma je bezkontaktní. Pouze letmý dotyk polstrované juggerové hole stačí k tomu, aby si zasažený hráč na několik vteřin klekl a nezasahoval tak do hry. Fair play je tedy klíčovým elementem juggeru, protože zásahy si hráči hlídají sami. Sport vyžaduje soustředěnost, rychlost a vysoké nasazení hráčů. Každý z nich se musí soustředit na soupeře, se kterým svádí souboj, zároveň musí mít přehled o tom, kde a v jaké situaci se nachází běžec a kde je míč, a ještě si hlídat záda. Jugger je proto zábavným zpestřením i komplexní sportovní aktivitou pro dlouhodobý tělesný rozvoj.

příspěvek ke stažení

 

UČENÍ BASKETBALU HROU

Karel Hůlka

V praktickém vystoupení budou učitelé seznámeni s výukou vybraných herních činností jednotlivce formou hry.  

 

CVIČENÍ MALÉHO JOGÍNA – PILATES KIDS

Markéta Jurková, Jana Hanušťiaková

Cvičení pro navrácení přirozeného pohybu a odstranění stereotypních návyků. Hravá forma základních cviků pilates, sloužících pro posílení a protažení celého těla.

 

OVERBALL VE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVĚ

Liběna Kováčová, Iva Machová

Využití balanční pomůcky ve všech částech vyučovací jednotky tělesné výchovy na ZŠ i SŠ. Zábavnou formou k lepšímu držení těla a posílení vnitřního stabilizačního systému.

 

BASKETBALOVÉ PRŮPRAVNÉ HRY PRO POUŽITÍ V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ NA ZŠ

Petra Michálková

Seminář se zaměří na průpravné basketbalové drily a hry pro použití v tělesné výchově na ZŠ. Součástí budou cvičení pro různé počty skupin a zejména průpravné basketbalové hry s propojením s ostatními míčovými sporty. Cílem je děti zaujmout pro sport, eventuálně je pro basketbal získat.

 

PRÁCE SE SRDEČNÍ FREKVENCÍ A JEDNODUCHÉ FUNKČNÍ ZKOUŠKY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ

Filip Neuls

Srdeční frekvence je jedním ze základních ukazatelů výkonnosti kardiovaskulárního systému. Lze s ní velmi dobře pracovat nejen ve sportovním tréninku, ale i ve školní tělesné výchově. Zde navíc vzniká možnost pro mezipředmětové integrace (tělesná výchova – biologie – matematika apod.). V rámci semináře se posluchači seznámí s možnostmi, jak využívat poznatků o srdeční frekvenci ve školní tělesné výchově, stejně jako o využití jednoduchých funkčních zkoušek, popř. terénních zátěžových testů.

 

DECHOVÁ CVIČENÍ – DŮLEŽITÁ SOUČÁST TĚLESNÉ VÝCHOVY

Kateřina Neumannová

Cílem praktické ukázky dechových cvičení je seznámení pedagogů MŠ a ZŠ s různými typy dechových cvičení, které mohou usnadnit optimální dechový vzor v klidu i při zátěži, podpořit vzpřímené držení těla a zvýšit sílu dýchacích svalů. Dechová cvičení budou zaměřena na brániční dýchání, na cvičení pro zvýšení rozvíjení hrudníku, pro podporu relaxace, pro zvýšení síly dýchacích svalů, pro usnadnění odkašlání, pro podporu výdechu, na úlevové polohy a na techniky pro zmírnění dechových obtíží. Pedagogové budou také seznámeni s různými typy dechových pomůcek, které lze pro podporu dechového vzoru použít.

 

WOUDINK – POHYBOVÝ PROGRAM DO ŠKOL

Lukáš Ondra

Woudink je pohybový program, který využívá dřevěné houpací prkno Woudie k pohybu v mediolaterálním a vertikálním směru. Jedná se především o intuitivní, hravý pohyb. Díky balančním vlastnostem Woudie je k pohybu využívána síla středu těla, tedy se optimálně zapojují svaly hlubokého stabilizačního systému (HSS), což vede ke zdokonalení balančních a koordinačních dovedností a celkově ke zlepšení postury. Díky zpracované metodice učí Woudink správnému dechovému stereotypu, což je přímo spojeno se správnou funkcí HSS. Dále se nabízí Woudie využívat jako stepper či lavičku, což z něj dělá balanční fitness pomůcku s mnohem větším zásobníkem cviků, než mají ostatní pomůcky stejného charakteru. Cílová skupina jsou děti, dospělí, senioři, ale i sportovní populace nebo osoby s postižením či jiným handicapem. Trénink na Woudie zahrnuje prvky aerobního charakteru, flexibility a koordinačních, balančních a silových cviků. Pohybová intervence může probíhat v podobě herního modelu nebo samostatných, na sebe navazujících tréninkových jednotek využívajících formy cvičení jako pilates, body form, jóga, funkční trénink či kondiční cvičení za použití dalších cvičebních pomůcek.

příspěvek ke stažení

 

KIN-BALL, PRVNÍ KOLEKTIVNÍ SPORT 21. STOLETÍ

Alice Paurová

 

V RYTMU TANCE NA VOZÍKU

Jana Pelclová, Jana Harvanová

Cílem je seznámit účastníky Těloolomouce s tanci na vozíku a jejich využitím ve školním prostředí. Účastníci si prakticky vyzkoušejí stylově odlišné párové i nepárové tance a jejich aplikace pro tance na vozíku. Příspěvek je určen jak pro taneční začátečníky a pokročilé, tak i pro všechny, kteří si chtějí pouze vyzkoušet pohyb na vozíku. 

 

VÝCHOVNÉ, VZDĚLÁVACÍ A VOLNOČASOVÉ AKTIVITY V AREÁLU LANOVÉHO CENTRA

Iva Petrušková

Ukázkové programy pro učitele. Možnosti a ukázky specifických programů pro žáky 1. stupně ZŠ, stejně tak ukázky programů pro žáky 2. stupně ZŠ.

 

KRUHOVÝ TRÉNINK VE ŠKOLNÍ TV

Martina Poláková

V lekci se naučíme stavět kruhový trénink v podmínkách školní TV tak, aby nám pomohl rozvíjet žádané pohybové schopnosti u žáků. Předvedeme také variabilní provoz, který nám může pomoci k získání jedné nebo i několika pohybových dovedností – gymnastických.

 

FLORBAL HROU

Lukáš Rubín

Lekce bude zaměřena na výuku florbalu, oblíbené a nejvíce se rozvíjející sportovní hry současnosti. Krátký teoretický úvod se mimo jiné zaměří na výběr vhodného vybavení do škol nebo zájmových kroužků. V rámci praktické části se pak účastníci dozvědí o oblíbených herních cvičeních do všech částí vyučovací/tréninkové jednotky. V průběhu lekce se zaměříme i na nejčastější chyby při herních činnostech jednotlivce a možnosti jejich korekce.

 

PROJEKT PRO PŘEDŠKOLNÍ DĚTI S NÁZVEM SVĚT NEKONČÍ ZA VRÁTKY, CVIČÍME SE ZVÍŘÁTKY

Věra Smejkalová

„Otevíráme oponu“ – pomocí pohybových dovedností a rozvíjení poznání objevujeme svět. Obsah projektu je rozdělen do tří částí podle věku předškoláků – přirozená cvičení (atletika), obratnost (gymnastické dovednosti), manipulace s míčem, netradiční činnosti, rozvíjení poznání. Motivace: vláček, zvířátka. K provádění jednotlivých úkolů je zpracován manuál pro učitele/cvičitele a omalovánky (deník splněných úkolů) pro každé dítě včetně samolepek, které slouží jako odměna za splnění úkolu.

 

ROZTANČENÁ TV - STREET DANCE

Adam Šimůnek

Cílem příspěvku je seznámit s využitím street dance v hodinách tělesné výchovy. Účastníci se dozvědí, jak vybírat hudební předlohu a jak s ní pracovat. Prakticky si vyzkoušejí vybrané taneční prvky, které budeme variovat a skládat do ucelené taneční sestavy. Tanečním stylům street dance jsem se věnoval 14 let jako tanečník, choreograf a vedoucí taneční skupiny Calipso Dance Krnov. Nyní využívám své zkušenosti v hodinách tělesné výchovy na ZŠ Velká Dlážka 5 v Přerově. 

příspěvek ke stažení

 

ROZMANITOST ATLETICKÉ ABECEDY

Miroslav Šíra

Příspěvek představí různé nové varianty atletické abecedy a jejich využití v rámci výuky tělesné výchovy pro ZŠ i SŠ, a to s využitím pomůcek i bez nich.

 

NEBOJME SE KONTAKTU V TV U PRVNÍHO STUPNĚ (ÚPOLY)

Jiří Štěpán

Seznámení s projektem Judo do škol. Ukázka začlenění základů juda do výuky na prvním stupni ZŠ, včetně výchovně-vzdělávacího aspektu juda.

 

DIDAKTIKA BASKETBALU: METODICKO-ORGANIZAČNÍ FORMY V PRAXI PŘIMĚŘENĚ VĚKU A BEZ SLOŽITOSTÍ

Štěpán Válek

Didaktiku sportovních her, v tomto případě basketbalu se zaměřením na nejmladší žactvo ve věku mladšího školního věku s progresivním přesahem na 2. stupeň, lze uplatňovat i ve školní TV přiměřeně věku, zábavně, využívat různé metody podle úrovně a vyspělosti žáků a zároveň metodicky správně tak, aby se žáci nejen zlepšovali vůči ostatním ve smyslu soupeření a dosažení konečného výsledku, ale aby zároveň poznávali zlepšení na sobě, tedy zvyšovali vlastní kompetence a dokázali dané činnosti jednotlivce (techniku provedení) adekvátně využívat. V naší lekci projdeme stručně teoretický rámec: 1) didaktika obecně: vyučování (trénink), učivo (obsah basketbalu), osobnost hráče, přizpůsobení tréninku podmínkám hry (utkání); 2) didaktické formy a metodicko-organizační formy – k čemu slouží rozdělení na průpravná cvičení I. a II. typu, herní cvičení I. a II. typu a průpravnou hru, jak koncipovat cvičení – příprava, realizace na tréninku, chyby a jak na ně, souběžně sociálně interakční formy – ukázky didaktických stylů; 3) didaktické metody, které odrážejí a respektují zvláštnosti věkové, fyzické, mentální a herní vyspělosti hráčů, kondiční a dovednostní úrovně, záměrů učitele/trenéra a plánovaných cílů dané skupiny. Zmíníme rozdíly v pojmech pohybová schopnost a dovednost a hlavně na jednoduchém počátečním cvičení (drilu) pro základní dovednosti typu přihrávka, driblink, uvolnění hráče bez míče/s míčem, ukážeme, jak lze cvičení řetězit ve smyslu změn a rozvoje (progres) 1 hráč, 2, 3 a více hráčů…, změna vzdálenosti/rychlosti provádění/časové náročnosti, větší komplexnost cvičení (zapojení dalších činností pro větší pestrost), přítomnost či nepřítomnost obránce, nároky na vnímání (percepci), zapojení rozhodovacích procesů a „čtení“ hry, zvyšování intenzity cvičení a soutěžní prvky.

 

ASTHMA BRONCHIALE VE ŠKOLNÍ TV

Renata Vařeková

Příspěvek je věnován výskytu asthma bronchiale u populace školních dětí, pohybové aktivitě a rizicích vzniku astmatického záchvatu. Budou prezentovány cviky vhodné pro astmatiky, které je možné zařadit do hodiny TV.  

příspěvek ke stažení

 

POHYBOVÁ GRAMOTNOST A JEJÍ ROZVOJ U PŘEDŠKOLNÍCH DĚTÍ: WORKSHOP

Jana Vašíčková, Hana Pernicová

Pohybová gramotnost je koncept, se kterým by se měl seznámit nejen každý učitel/ka, ale i veřejnost, neboť se dotýká každého jedince. Interaktivní formou chceme do konceptu zasvětit zejména pedagogy u předškolních dětí, protože děti v tomto věku jsou nejvíce tvárné a přijímají nové informace a aktivity s nadšením. Tito pedagogové jsou také v kontaktu s rodiči, kterým mohou dále předávat novinky o významu pohybové aktivity v životě každého člověka.

příspěvek ke stažení

 

VYUŽITÍ NADLEHČOVACÍCH POMŮCEK V PLAVECKÝCH HODINÁCH V RÁMCI ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY

Dušan Viktorjeník

Účastníci lekce se seznámí (či si zopakují) se základním využitím plaveckých nadlehčovacích pomůcek u jednotlivých plaveckých způsobů prostřednictvím technických cvičení. Sami na sobě si také budou moci tato cvičení vyzkoušet - plavky s sebou. 

 

BEZPEČNOST A VODNÍ ZÁCHRANA NA VODÁCKÝCH KURZECH A VÝLETECH

Jiří Vrba

Teoretický seminář s praktickými ukázkami je zaměřen na aktuální novinky v oblasti bezpečnosti na vodě a vodní záchrany. Součástí je ukázka materiálu a vybavení a možnosti řešení bezpečnostních nedostatků a problémů. Ukážeme si různé záchranářské postupy a techniky vhodné na školní vodácké akce.  

 

CÍLOVÉ SPORTY A JEJICH VYUŽITÍ V RŮZNÝCH FORMÁCH TV

Julie Wittmannová

Praktická lekce seznámí účastníky s některými cílovými sporty (bocce, boccia, pétanque, bollo aj.) a způsoby jejich využití ve škole v hodinách TV, o přestávkách, při různých školních akcích. Cílové sporty lze provozovat na různých výkonnostních úrovních, od rekreačního provádění až po sport vrcholový, cílové sporty v nesoutěžní formě jsou nenáročné na prostor a vybavení a díky přizpůsobivé povaze jsou ideální činností pro každého, každou příležitost a každý věk. S obměněným náčiním se hraje boccia disková, destičková, kroužková, frisbee.